Thnkz 4 ur willing to visit my blog... Keep in touch with me at facebook: muzz_dani@yahoo.com

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by Muzz Dani - - 0 comments

Pada suatu malam Nabi s.a.w telah memperkenalkan seorang lelaki penduduk asal kota Madinah.Wajah lelaki itu amat bersih serta janggutnya disisip begitu rapi.

“ Malam ini saya ingin memperkenalkan salah seorang calaon penghuni syurga” kata Nabi sambil menoleh ke arah lelaki itu.

“Lelaki ini adalah calon penghuni syurga” kata Nabi s.a.w kepada sejumlah sahabat yang ada setelah sembahyang Isyak. Antara sahabat yang hadir pada malam itu Anas bin Malik dam Abdullah bin Umar.Mereka begitu tertarik untuk menyelidiki ibadat lelaki itu. Mereka tertanya sesama sendiri mengapa lelaki itu ditunjukkan. Dan apakah jenis ibadat yang telah dilakukannya sehingga belum lagi dia wafat dia telah dipastikan akan masuk syurga.




Lelaki itu bukanlah seorang alim. Malah ibadatnya biasa saja. Dan tidak pula terlihat hal-hal istimewa pada dirinya selama ini. Malahan, ketika Nabi s.a.w memperkenalkannya tadi dia telah bersiap-siap hendak pulang ke rumah.Adakah Rasulullah hendak bergurau? Mustahil baginda berkata sesuatu andaikata baginda tidak mendapat wahyu.Maka ucapan Nabi pada malam itu pastilah berdasarkan wahyu dari Ilahi. Sebab hanya Ilahi asajalah yang berhak menentukan seseorang manusia itu masuk syurga atau neraka.

Dan yang lebih mengkagumkan para sahabat terhadap lelaki itu ialah kerana bukan malam itu sahaja Nabi menyatakan lelaki itu sebagai calon penghuni syurga.
Malah keesokan paginya apabila Nabi bertemu dengan para sahabat dia akan tetap menyatakan perkara yang sama.

Maka Abdullah bin Umar semakin ingin menyelidiki ibadat lelaki itu. Adakah lelaki itu cuma berlagak seperti orang biasa di masjid dan di rumahnya dia selalu beribadat kepada Allah s.w.t. Dan adakah dia begitu tulus sehingga tak sedikit pun daripada ibadatnya boleh diketahui orang.

Dan Abdullah bin Umar pula tak sanggup menahan keinginannya, apabila Nabi sekali lagi memperkanalkan lelaki itu sebagai calon ahli syurga.Setelah selesai mengerjakan sembahyang Isyak pada malam itu Abdullah bin Umar mengikut lelaki itu dari belakang keluar dari masjid. Lelaki itu berasa hairan melihat telatah Abdullah lantas dia pun bertanya:

“Saya ingin menginap di rumah saudara malam ini.Apakah saudara sudi menerima saya sebagai tamu selama tiga malam”, tanya Abdullah.

“Sungguh besar hati saya kerana saudara sudi bermalam di rumah saya” sahut lelaki itu kehairanan.

“Apakah saudara benar-benar hendak bermalam di rumah saya” tanya lelaki itu lagi untuk mendapatkan kepastian.

“Sungguh, memang saya ingin bermalam di rumah saudara. Rasullulah telah memperkenalkan saudara sebagai orang yang paling baik. Dan saya ingin mencontohi ibadat saudara kerana saya pun ingin masuk syurga”, jawab Abdullah.

“Tapi, saya tidak ada ibadat lain selain dari apa yang saudara saksikan” jelas lelaki itu lagi.

“Tapi saya ingin menginap di rumah saudara.”

“Kalau begitu silalah ke rumah saya” balas lelaki itu lagi.

Abdullah bin Umar yakin dia akan menyelidiki ibadat lelaki itu. Sebaik sahaja dia sampai di rumah lelaki pada malam itu, dia terus meminta izin untuk tidur lebih awal.Ini kerana dia hendak mengintip ibadat lelaki tersebut. Dia berpura-pura tidur tetapi dia sendiri tidak mengantuk. Dia tetap mengintai dan memasang telinganya secara berhati-hati.

Menurut Anas bin Malik, Abdullah telah mengintip lelaki itu tiga hari tiga malam tanpa tidur, tetapi tidak ada suatu pun istimewa yang dilihatnya.Lelaki itu tidak pernah berzikir, membaca Quran bahkan dia juga tidak bangun bersembahyang tahajud yang sangat disukai Rasulullah.

Pada malam pertama sejak Abdullah membaringkan diri, lelaki itu turut baring di sebelahnya. Tetapi semasa Abdullah berpura tidur dilihatnya lelaki itu telah benar nyenyak.

Tetapi tatkala dia terjaga tengah malam saya perhatikan apa yang dilakukan oleh lelaki itu,” kata Abdullah bin Umar.

“Apa yang saudara saksikan” tanya Anas.
Sangkaan saya meleset, saya sangka dia akan melakukan pelbagai ibadat rupanya dia cuma bangun sekadar membalikkan badannya dan setelah itu dia mengucapkan “Ya Allah” kemudian dia tidur semula’ jawab Abdullah.

“Pada malam kedua bagaimana” tanya Anas lagi.
“Pada malam kedua pun dia terbangun tengah malam dan setelah menyebut nama Allah dia kembali tidur semula.”

“Dan malam ketiga pula bagaimana” tanya Anas inginkan kepastian, “Malam ketiga pun dia tidak melakukan apa-apa, tidak ada bezanya diantara malam pertama dan kedua,”
Tapi Abdullah bin Umar menduga boleh jadi lelaki itu tidak melakukan pelbagai ibadat kerana jiwanya teramat ikhlas.Maka sebelum dia meninggalkan rumah lelaki itu, Abdullah pun bertanya:

“Wahai saudaraku, saya ingin sekali mengetahui ibadatmu.Sudilah kiranya saudara menerangkan hal-hal yang boleh pula membawa saya ke syurga,”

“Tidak ada ibadat saya selain daripada apa yangsaudara saksikan” jawab lelaki itu bersungguh-sungguh.

Setelah mendengar jawapan lelaki itu, Abdullah pun tidak bertanya lagi. Setelah itu dia pun mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu kerana telah sudi menerimanya sebagai tetamu selama tiga malam.Tetapi sebelum Abdullah pergi dari situ, lelaki itu memanggilnya seraya berkata:

“Saudara ..memang tiada ibadatku selain daripada apa yang saudara saksikan dengan mata dan kepala saudara sendiri.Tetapi di samping itu, saya tidak pernah iri hati terhadap sesiapa pun, jelas lelaki itu ringkas.

Merah padam muka Abdullah bin Umar mendengar pengakuan lelaki itu. Sikapnya selama tiga malam berturut-turut jelas memperlihatkan betapa iri hatinya dia terhadap lelaki tersebut.

Dia meminta maaf kepada lelaki tersebut dan berjanji akan mempertingkat bukan sahaja ibadat malah sikapnya itu sendiri yang masih lemah. Dia juga gembira kerana turut mendapat pengajaran yang sangat berguna pada hari itu.

Lelaki itu dijanjikan Allah syurga hanya kerana satu alasan, dia langsung tiada perasaan iri hati dan buruk sangka kepada orang lain.

p/s : kita nie mcm mn??malas nk ckp la..fikir sendiri la erk..huhuhuhuhu..

Posted by Muzz Dani - - 0 comments



Bangun pagi, ngan xmandinye.. terus On laktop, tp basuh muka ngan gosok gigi  r, cume  x mndi je.. kih3.. then, buat Milo, sambil makan 2 keping roti gardenia, delicia.. Pastu tengah2 on9 teringat zaman2 Politeknik dulu an.. hehehe.. mase tu jambu lagi seh.. skunk nh jerawat merata, xpaham aq...  Mybe aq allergik ngan nursing kot... hahaha.. walaupun setahun je aq disana, (dua semester) tapi, bnyak pengalaman aq dapat...



politeknik sultan sallahuddin abdul aziz shah

blazer aq sempat pakai 5 hari je... then hilang.. hahaha..

nga stress dlm hostel..

lme x jumpe meke2 nh.. kete tu yg mahal.. ha3..

ni la hostel aq.. huduh an.. mmg huduh..

kat makmal science.. sgt buhsan Fizik2 jadah sume nh..

Topek masalah.

alep n topek..

Alep tido bawah.. aq katil atas tu..


opie yang giler.. heeeee...

time nh xde kije.. ha3..

kat gelanggang squash 

chum my buddy

giant s.alam

time nh nga tunggu Dobi bekerja. xlarat aq nk basuh tangan.. 
 oke daa.. tamat

Posted by Muzz Dani - - 0 comments







      Sangat layan Lagu nh.. dulu aq x minat korea2 nh.. sejak masuk nursing nh mkin minat plak.. mungkin disebabkan bdk2 kelas aq rmi yang minat korea, menyebabkan aq terpengaruh ngan mike2 sume..Sampai aq da hafal da lagu BOF - because im stupid..

      Aq juga da habis menonton drama Boys Over Flower 22 episode.. he3.. Dan esok akan ku habiskan drama My Princess.. hehe.. so sweeettt drama2 tu.. :)) smpai termimpi2 aq.. hehehe.. skunk nh aq dlm 
proses nk menghafal2 lagu korea yg best2.. nk belaja sikit2 perkataan Korea cam terima kasih, selamat datang, dan lain2.. hehehe.. oke la daaa ~


Boys Over Flower :)











My Princess :)
Princess Lee Seol




Oke daaa :)

Posted by Muzz Dani - - 0 comments


Me, my friend and Ci's



Today 5/4/2011  I, my friend and Ci’s visiting IPR.  IPR is known as Institut Perubatan Respiratori (Institute of Respiratory Medicine) is one of institute in Ministry of Health and it was located at Jalan Pahang, Kuala Lumpur. It offers a service to treat and manage all type of respiratory diseases such as obstructive airway disease, interstitial lung diseases, lung cancer, pneumothorax, pleural effusion, pulmonary embolism, respiratory infection (pneumonia & tuberculosis) and etc.

New structures were built in 1960 to house the country National Tuberculosis Program and Tuberculosis Hospital. The new establishment then was named National Tuberculosis centre. It served as the nerve centre for TB control activity and its laboratory served as National Referral Laboratory for Tuberculosis. With the decline Tuberculosis and expansion of new respiratory disease services, in 1996 the new name was introduced.

 Institut Perubatan Respiratori or Institute of Respiratory Medicine now function as the hospital providing specialized care in all area of respiratory medicine and not only managing tuberculosis. the bed strength of this hospital is 104 with 4 high dependency beds and 4 newly built negative pressure isolation rooms

             IPR offers diagnostic respiratory services namely bronchoscopy, sleep laboratory, full lung function laboratory and tuberculosis laboratory. Another recent achievement of IPR was the collaboration with Institut Jantung Negara to initiate the Lung Transplant Program. Other supporting services include physiotherapy, occupational therapy, and pulmonary rehabilitation, TB medical social and contact clinic. IPR is also a post graduate training centre for respiratory medicine, regularly organizing courses on Tuberculosis and Respiratory 
Disease Update.

 To complete the Respiratory Medicine service IPR recently reintroduce the Lung Cancer Management with its own chemotherapy drug Reconstitution Room and Ambulatory Care Centre that shall housed all the diagnostic services.

A lot of things I’ve learned there, its good for us to visiting IPR, because we can apply what we’ve learned at semester 5. I also clearly know about the diagnostic test to diagnose TB, such as Mantoux test and Sputum AFB and the procedure that us as student nurse should know such bronchoscopy, spirometer and etc. I’ve learned about tuberculosis before and I can apply what i know about it there, the bacteria that cause TB is mycobacterium tuberculosis, i also know about the 1st line drug for TB such streptomycin, refampicin. 2nd line drug such kamamycin and the side effect of that drugs that can make some person blurred vision and the worst part is it can cause hepatitis to the person who taking that drug. Then I went to the lab, in there i can see with my eye using microscope how acid fast bacillus looks like, its red coloured is.
 
Thanks to Kolej, it’s such a great to visiting there and I’ve learned a lot.